Buitensporige bezuinigingen

29 mei 2013

Buitensporige bezuinigingen

Op 27 Mei jongstleden is er door een inwoner van Gilze-Rijen, tevens SP lid, de navolgende vraagstelling neergelegd bij de Gemeenteraad die op die dag een openbare vergadering had over de jaarstukken 2012. De jaarstukken zijn, zoals u wellicht weet, de cijfers van inkomsten en uitgaven van de Gemeente over het jaar 2012.

Deze stukken staan een ieder vrij ter inzage op de website van de Gemeente Gilze-Rijen.

De vraag die door deze bewoner aan de raad is voorgelegd is als volgt:

In de afgelopen jaren ben ik geconfronteerd met de noodzaak om gebruik te moeten maken van de WWB Regeling voor de noodzakelijke financiële ondersteuning van mijn gezin. Deze ondersteuning wordt door de Gemeente Gilze-Rijen gegeven, echter worden daarbij dusdanige reglementen en verordeningen toegepast die een normaal functioneren belemmeren en mensen in mijn positie uiteindelijk steeds verder en dieper in de schulden jaagt.

De voorliggende Jaarstukken 2012 bewijzen dit doordat de Gemeente een “ bezuiniging”  claimt te hebben behaald van maar liefst 250.000 Euro door het aanpassen van de inkomensgrens, het afwijzen van buitenwettelijk beleid en het invoeren van een collectiviteitsverzekering aangaande de zorgkosten.

Het aanpassen van de inkomensgrens zorgt voor de grootste besparing doordat bijna niemand meer aan de criteria kan voldoen. De in de jaarstukken genoemde norm van 110% van het inkomen wordt dan ook niet gehaald en wordt toespitst tot een maximaal toelaatbaar inkomen van 100 % hetgeen effectief ervoor zorgt dan niemand nog in aanmerking komt. Door de bijstelling van deze criteria voert de Gemeente zelf een buitenwettelijk beleid aangezien de wetgever niet voor niets 110% stelt.

Voorts is het “buitenwettelijk beleid” nou net datgene wat de regelgeving nog een beetje menselijk maakte. Het klakkeloos weg bezuinigen hiervan resulteert dan ook direct in een zeer non-sociaal beleid wat meer kapot maakt dan men lief is. De schade die dit veroorzaakt zal de besparingen van 250.000 Euro vele malen overstijgen, ook al is dit misschien niet direct merkbaar voor de ambtenaren die dit beleid uitvoeren, uiteindelijk zijn zij ook niet degenen die er fysiek mee te maken hebben.

Samenvattend kan dan ook niet anders geconcludeerd worden dan dat de Gemeente in deze jaarstukken zichzelf rijk rekent over de ruggen van de allerarmsten.

Een ieder die tot het “ legioen der WWBers” behoort heeft te kampen met dezelfde problematiek, om enkele zaken te noemen :

- achterstand in huur, elektra of zorgpremies

- niet kunnen betalen van andere rekeningen

- verhoogde kosten van het levensonderhoud

- hogere huren die wel de 2,5 % inflatie berekenen die de WWBers niet krijgen

- teruggelopen inkomsten voor WWBers, de norm is per 1-1-2013 met 10 Euro omlaag gegaan.

Hierbij is nog niet eens rekening gehouden met de represaillemaatregelen die mensen opgelegd krijgen waarbij de Gemeente steeds keer op keer zich gesterkt ziet in het opleggen van uitzichtloze trajecten. Iets wat door de Inspectie Werk & Inkomen bevestigd wordt in diens brief die u allen kent.

De vraag is nu;

Welke motivatie meent de Gemeente te hebben dat zij het kan rechtvaardigen om op hen die de minste draagkracht hebben, zo enorm te bezuinigen daar waar juist deze groep ieder dubbeltje letterlijk meerdere keren moet omdraaien.

250.000 Euro bezuinigen op ruim 250 gezinnen in de WWB is bijna 1000 Euro per gezin wat deze gezinnen niet krijgen !

Vergeet niet dat deze groep geen inflatiecorrectie heeft ontvangen, maar zij moeten dit middels de huurverhoging van 4 % nu wel betalen.

Ik kan niet anders constateren dan dat de Gemeente in deze een buitenmenselijk beleid nastreeft. Zeker daar waar uit de jaarstukken 2012 blijkt dat diezelfde Gemeente 358.000 Euro aan wachtgelden heeft betaald in 2012.

Dat is 358.000 Euro aan werkloosheidsgelden voor ex-ambtenaren, in feit dus ook mensen die thuis zitten zij het dan zonder sollicitatie- of andere verplichtingen.

De Raad
De raad zat met open mond te luisteren naar dit relaas. Duidelijk heeft men geen goed besef van wat alle regelgeving en vereisten, die uitkeringsgerechtigden te verduren krijgen, voor effect heeft op deze groep mensen.

Alleen Mw. Marieke Bosscher (Raadslid Gemeentebelangen)  reageerde op de vraagstelling met de opmerking dat zij ook al eerder vragen had gesteld over de invloed van alle beperkende maatregelen op deze gezinnen. Uit haar vraagstelling mag worden opgemaakt dat zij nimmer een eenduidig antwoord heeft gehad op deze vraag.

De Wethouder Dhr. Ralph Dols gaf aan dat er afgelopen jaar slechts 13 afwijzingen zijn geweest in de bijzondere bijstand.

Cijfers
Het aantal waarover Dhr. Dols sprak staat haaks op de rapportage die wij op 25 Maart 2013 van de Gemeente ontvingen. Die rapportage vermeldt namelijk dat er in 2012 een 436 aanvragen voor bijzondere bijstand zijn geweest waarvan 78 aanvragen zijn afgewezen. Een verschil van 60 aanvragen!

Langdurigheidstoeslag
De langdurigheidstoeslag is een toeslag die uitkeringsgerechtigden in staat stelt hun “buffer”  weer een beetje aan te vullen. We spreken dan over uitgaven die een gezin moet doen als bijvoorbeeld de wasmachine of koelkast kapot gaat of er andere bijzondere uitgaven zijn waarmee men plotseling wordt geconfronteerd. Een buffer helpt dan om deze kosten het hoofd te kunnen bieden. Een buffer is dus een potje voor onvoorziene uitgaven.

Bij de cijfers die wij kregen staat apart de langdurigheidstoeslag gespecificeerd. Van de in totaal 126 aanvragen die gedaan zijn in 2012 zijn er 28 afgewezen. Van die 28 waren er 11 die een te hoog inkomen hadden volgens de Gemeente.

Rekenen met verschillende maten
De Gemeente rekent echter met verschillende maten, zo bleek ook tijdens de Raadsvergadering. Een van de Raadsleden van de PVDA vroeg namelijk welk percentage men nou nastreefde, 100, 105,110 of 120 %?

Wethouder Dols antwoordde daarop dat de Gemeente in dit beleid de 110% nastreefde. Dit was met omringende gemeenten zoals Oosterhout en Breda besproken waar men ook 110 % aanhoudt.

Dhr. Dols vergeet echter dat er in de Gemeente Gilze-Rijen de, door de Gemeente zelf in het leven geroepen Verordening Langdurigheidstoeslag Gemeente Gilze en Rijen 2012 isIn deze verordening staat in Artikel 2, lid 1:

“ Onverlet het bepaalde in artikel 36 van de wet komt in aanmerking voor de langdurigheidstoeslag de belanghebbende die gedurende een onafgebroken periode van 36 maanden aangewezen is geweest op een inkomen dan niet hoger is dan 100% van de voor hem geldende bijstandsnorm en geen in aanmerking te nemen vermogen heeft als bedoeld in artikel 34 van de wet.”

Hiermee geeft de Gemeente dus duidelijk aan dat, ook al fingeert Wethouder Dols dat de Gemeente een ruimhartig beleid erop nahoudt, dit beleid via ingenieuze zelf opgestelde verordeningen verder geminimaliseerd wordt . Dus het beleid is geen 110%, het is 100%.

5 Jaar niets!
Het directe gevolg van dit beleid is dat velen die bijzondere bijstand willen aanvragen, met name de langdurigheidstoeslag, dit niet meer gaan aanvragen. Daarnaast zorgt dit beleid ook voor de onmogelijkheid om de eerstvolgende 4 jaar dit te kunnen aanvragen.

Een voorbeeld;

Een cliënt vraagt per februari 2013 een langdurigheidstoeslag aan. De Gemeente kijkt dan 36 maanden terug dus tot en met 2010. Als men vanaf februari 2010 gedurende 36 maanden niet meer dan 100 % ( dus niet de gefingeerde 110 % ) heeft ontvangen Netto, dan pas komt men in aanmerking.

Nu heeft de cliënt in ons voorbeeld in Augustus 2012  een vakantiebaantje gehad, dat netjes gemeld en is daarvoor ook netjes gekort op diens uitkering. Allemaal zoals het hoort. Echter zijn inkomsten in die betreffende maand waren hoger dan die 100 %.

Als gevolg daarvan wordt de langdurigheidstoeslag afgewezen, de cliënt heeft namelijk maar 35 van de 36 maanden een te laag inkomen gehad!

Op zich een belachelijke manier van berekenen, maar het meest vervelende is dat deze cliënt door die ene maand en de restricties van de Gemeente dus pas vanaf September 2015 weer een aanvraag zou kunnen doen. Dus over de periode 2010 t/m 2015 wordt er niets betaald!

Het gevolg van dit alles is dat de Gemeente dus over de ruggen van deze mensen, deze gezinnen, een “voordeeltje”  claimt van 250.000 Euro. Daar waar diezelfde Gemeente voor ex-ambtenaren die niet meer in dienst zijn doodleuk 358.000 Euro uitgeeft aan wachtgelden.

Weet u nog wat wachtgeld is? Dat is geld wat, aan ambtenaren die niet meer in dienst zijn, betaald wordt zolang deze ambtenaar geen andere werkkring gevonden heeft. Zelfs al zou die ambtenaar ander werk vinden, dan nog wordt er een restant wachtgeld betaald waarmee de inkomsten van de ambtenaar weer opgevijzeld worden tot datgene wat de ambtenaar voor diens ontslag ontving. Overigens zonder enige restrictie zoals een sollicitatie verplichting, werken voor je uitkering of anderszins opgelegde bijzondere voorwaarde!

Gezinnen
In de Gemeente Gilze-Rijen wonen ruim 25.000 mensen. Hiervan is een ruime 280 gezinnen aangewezen op de bijstand. Deze gezinnen moeten elke cent drie keer omdraaien om nog te kunnen overleven en velen zullen al, noodgedwongen, de gang naar de voedselbank moeten maken.

In een tijd waarin een ieder van ons allen moet inleveren dient er wel rekening gehouden te worden met de zwakkeren in de maatschappij en dienen bezuinigingen niet afgewenteld te worden op hen die het al het minste kunnen dragen.

Help ons helpen
Zit u in een herkenbare situatie, kent u mensen in deze situatie die er zelf niet voor uit durven te komen, kortom heeft u een reactie op dit stuk, dan vernemen wij dit graag van u.

De SP wil dit soort misstanden in de Gemeente Gilze-Rijen en Dongen aanpakken. Dat kunnen we echter niet alleen, wij hebben uw hulp daar bij nodig.

U kunt helpen door uw verhaal in te sturen aan dongen@sp.nl. Alle ingezonden berichten zullen wij uiterst vertrouwelijk behandelen en persoonlijk op reageren.

Daarnaast kunt u ook helpen door lid te worden van de SP via https://dongen.sp.nl

Noot: Alle stukken waarnaar gerefereert wordt in dit artikel zijn openbaar beschikbaar via de website van de Gemeente Gilze-Rijen.