Open brief aan Gemeente Gilze-Rijen

18 augustus 2013

Open brief aan Gemeente Gilze-Rijen

De SP heeft de Gemeente Gilze-Rijen een open brief gestuurd.

In deze brief wordt tekst, uitleg, maar vooral een onderzoek gevraagd naar de declaraties van voormalig Burgemeester Roep.

De inhoud van deze brief leest u hieronder.

Deze is ook in de lokale krant geplaatst.

Geachte raadsleden, college van B&W en inwoners van de gemeente Gilze en Rijen,

Zoals ongetwijfeld bij u bekend zal zijn, stond in de editie van 23 juli jongstleden van BN De Stem een artikel over het declaratiegedrag van voormalig burgemeester Roep van Gilze en Rijen, huidig burgemeester van Vlissingen. Graag willen wij, SP-afdeling Dongen en Gilze-Rijen, reageren op de houding van de gemeente ten opzichte van deze hele situatie. Middels deze open brief willen wij u aansporen hier wat aan te doen.

De afwachtende en passieve houding van de gemeente Gilze en Rijen stoort ons mateloos. Het komt ons voor alsof de Gemeente Gilze-Rijen weet van deze praktijken, maar dit nog even niet bekend wil maken.

Het declaratiegedrag dat Dhr. Roep in Vlissingen vertoont, is van dien aard dat wij ons afvragen of dit zich niet al eerder heeft afgespeeld. De heer Roep is van 2001 tot 2010 burgemeester geweest hier in Gilze en Rijen. Mocht hij tijdens deze periode ook enorme bedragen gedeclareerd hebben, zou dat moeten betekenen dat dit waarneembaar moet zijn binnen dezelfde periode.

Het lijkt ons dan ook absoluut wenselijk om de archieven in te duiken en te onderzoeken of dergelijke praktijken óók in de gemeente Gilze en Rijen hebben plaatsgevonden. Wij verzoeken u nadrukkelijk en publiekelijk om te onderzoeken of publieke gelden op plaatsen terecht zijn gekomen waar het niet hoort. De afgelopen maanden is steeds meer aan het licht gekomen over het exorbitante declaratiegedrag van burgemeesters en wethouders in verschillende gemeentes. Dit is een grof schandaal en we willen weten of dit ook hier gespeeld heeft en/of nog steeds speelt.

Het is bekend dat de burgemeester die na de heer Roep zijn taken waarnam, na slechts enkele maanden dienstverlening met tonnen naar huis is gegaan. Om maar niet te spreken over de riante wachtgeldregeling die zij nog steeds ontvangt. We hebben het hier over tonnen aan gemeenschapsgeld!

Daarnaast lijkt het ons ook wenselijk dat de gemeente alle schijn wil voorkomen dat zich dergelijke praktijken hier ook afspelen. Het is ons dan ook een compleet raadsel dat er hier nog geen actie op gezet is.

Wij roepen daarom alle zittende raadsleden op om hier vragen over te stellen aan het college en een onderzoek hiernaar te eisen. Het zou het college op hun beurt sieren ook gehoor te geven aan deze oproep. In alle gevallen verzoeken wij een openbare rapportage van de bevindingen van het college.

Mochten wij voor de eerste week van september geen reactie krijgen, of wanneer de passieve houding van het college aanhoudt, zullen wij ons beroepen op de Wet Openbaarheid Bestuur en alle relevante gegevens opvragen en een eigen onderzoek starten. Wij vinden het uitermate belangrijk dat publieke gelden terecht komen op plekken waar ze nodig zijn en niet in de zakken van een burgemeester of wethouder. De inwoners van onze gemeente hebben ook het recht om te weten wat er met hun belastinggeld gebeurt.

Wij hopen dat u gehoor geeft aan onze oproep. Het lijkt ons op zijn minst een morele en sociale plicht tegenover de inwoners van de gemeente Gilze en Rijen.

Met vriendelijke groeten,

Maarten Everling

Voorzitter SP Dongen en Gilze-Rijen

Heeft de gemeente Gilze en Rijen al gereageerd??

De Gemeente heeft geantwoord.

Men vond het niet nodig om er veel aandacht aan te besteden. Hier zijn wij het natuurlijk niet mee eens want het was en is geld van de Gemeenschap wat voor de Gemeenschap bedoeld is en niet voor de lunch van de Burgemeester, zijn salaris is ruim toereikend om zelf een broodje te kunnen betalen.

Op korte termijn verneemt u meer van ons over dit debakel, want voor ons is deze kous nog niet af..

Uiteraard zal de gemeenteraad niet reageren ze hebben er zelf ook van geprofiteerd,wiens brood men eet,diens woord men spreekt.Voor dat Roep burgemeester werd werd de lunch intern verzorgd door eigen catering alleen Roep vond het nodig om meer buiten de deur te gaan eten!