SP-Tweede Kamerlid Eric Smaling bezoekt Rijen

10 juli 2015

SP-Tweede Kamerlid Eric Smaling bezoekt Rijen

Foto: SP

Afgelopen woensdag heeft SP-Tweede Kamerlid Eric Smaling een bezoek gebracht aan verschillende plaatsen in West-Brabant met het spoor als belangrijk thema. Aan het einde van middag bracht hij ook een bezoek aan het spoor in Rijen.

Foto: SP

In de pas gerenoveerde wachtruimte op het station had hij als eerste een gesprek met wethouder Starreveld over de perikelen rond het spoor, de problemen met de spoorwegovergangen bij het station en op de Oosterhoutseweg. Ook het wachtspoor in het midden van het dorp kwam even ter sprake: de SP vindt het geen goede situatie dat goederentreinen – die gevaarlijke stoffen kunnen vervoeren – in de nabije toekomst weer moeten wachten midden in bewoond gebied voordat ze weer verder kunnen. Momenteel wordt het wachtspoor niet gebruikt, maar door de toename van het goederenvervoer is de kans groot dat dit weer gaat gebeuren. De SP zal in de Kamer proberen te voorkomen dat dit gaat gebeuren.

Aansluitend had Smaling ook nog een gesprek met de bewoners van Spoorlaan Zuid. Er spelen verschillende problemen, onder andere de trillingen die de treinen veroorzaken. Volgens Smaling is dit nog een slecht begrepen probleem waar weinig onderzoek naar gedaan is, dit moet snel gaan veranderen. Een ander heikel punt zijn de geluidsschermen die geplaatst gaan worden, volgens de bewoners zijn deze onnodig hoog. De SP, zowel in de Kamer als de lokale afdeling in Rijen, zal de ontwikkelingen hierin nauwlettend volgen. Afdelingsvoorzitter Maarten Everling: “belangrijk hierin is dat ook de wensen van de bewoners zelf gehoord worden, wij zullen er op toezien dat dit ook daadwerkelijk gebeurd.”