SP STEUNT ACTIEVOERENDE JUMBO-MEDEWERKERS

15 april 2017

SP STEUNT ACTIEVOERENDE JUMBO-MEDEWERKERS

Foto: SP Landelijk / www.sp.nl

Vandaag diende in Utrecht het kort geding dat Jumbo tegen vakbonden FNV en CNV aangespannen heeft. Jumbo wil op deze manier de staking breken van de distributiecentrum medewerkers die met deze staking duidelijk maken dat het hen menens is. De medewerkers strijden voor respect, loonsverhoging en vastigheid. Van de drieduizend werknemers hebben er tweeduizend een flexcontract en de werkdruk is veel te hoog. Vorige week hielden de werknemers stiptheidsacties, waarna afgelopen dinsdag een staking uitbrak.

De SP steunt de medewerkers van de Jumbo Distributiecentra (DC's) in hun strijd voor een betere CAO. SP-partijvoorzitter Ron Meyer en Kamerlid Bart van Kent kwamen dit persoonlijk aan de medewerkers overbrengen. 'DC’ers zijn geen robots maar mensen van vlees en bloed die cruciaal zijn voor het bedrijf en het land. Zonder hun belangrijke werk zullen de schappen snel leeg raken', hield Meyer de actievoerders voor.

Foto: SP Landelijk / www.sp.nl

Ron Meyer stak hen een vurig hart onder de riem: 'Als mensen vragen om vastigheid, dan is dat een doodnormale eis. Er zijn twee dingen nodig voor vooruitgang, de vlam van woede en de vlam van optimisme. De woede is hier wel duidelijk, maar het optimisme hebben jullie ook. Daarom heb ik de vlam van victorie voor jullie meegenomen. Ik hoop dat jullie de rechtszaak winnen, en dan verheug ik me er op dat ik straks geen paasei meer kan kopen in de Jumbo.'

Kamerlid Bart van Kent: ‘De lonen moeten omhoog en die kunnen ook omhoog. Laat je niet uit elkaar spelen door Jumbo met het zoethoudertje van 1,5% en houd vast aan de geëiste loonsverhoging van 2,5%. Actievoeren loont! Strijden, volhouden en winnen. De SP steunt jullie daarbij!'