OPEN DAG natuurgebieden de Duiventoren en het Blik

3 mei 2017

OPEN DAG natuurgebieden de Duiventoren en het Blik

Foto: SP Gilze-Rijen & Dongen / SP Gilze-Rijen & Dongen

Zaterdag 8 april was SP Gilze-Rijen en Dongen aanwezig op deze open dag. Doelstelling van de dag was zoveel mogelijk mensen uit de regio en met name Dongen nog eens te laten zien hoe fantastisch dit gebied is. Het weer werkte mee en iedereen was het er over eens: dit gebied moet in de huidige vorm blijven.

We moeten er met z’n allen ontzettend zuinig op zijn. Genoeg aanleiding om de plannen rond de N629 nog eens goed te bekijken en het alternatief wat het actiecomité steeds weer nadrukkelijk naar voren schuift mee te nemen in de besluitvorming. Helaas was de politiek slecht vertegenwoordigd. Naast de SP lieten voor zover wij weten alleen het CDA en D66 zich zien. Eigenlijk schandalig en zeer teleurstellend voor de deelnemende organisaties en de vele vrijwilligers. Het mag niet zo zijn dat de mening en voorkeur van enkele politici in Dongen leidend zijn en dat 1500 handtekeningen genegeerd worden. De lijst van deelnemende organisaties aan deze open dag is lang en divers. Dit geeft aan hoe breed de steun is en hoe groot de belangen zijn.  In het persbericht in het Weekblad wordt overigens alleen D66 als aanwezige partij genoemd, erg onzorgvuldig dus zullen we maar zeggen.

De SP Gilze-Rijen en Dongen zullen er alles aan doen om het actiecomité te steunen. We citeren uit het SP-partijprogramma: “Landschappen blijven groen en worden niet langer van alle kanten aangevreten door nieuwbouw, bedrijventerreinen, kassen en wegen.”

Deelnemende organisatie die deze dag hebben doen slagen, waren:

Comité “Handen af van de Duiventoren en het Blik” http://www.spaardeduiventorenenhetblik.nl/

Heemkundekring De Heerlyckheit Dongen  http://website.heemkundedongen.nl/

Bijenhoudersvereniging Sint Ambrosius

IJzertijdboerderij https://ijzertijdboerderij.wordpress.com/

IVN (Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid) www.ivn.nl/provincie/noord-brabant

Natuurvereniging Ken en Geniet http://www.kenengeniet.nl/

Vogelreservaat de Kleine Heiningen