SP: Reggefiber moet overleggen met omwonenden voor plaatsing

31 maart 2014

SP: Reggefiber moet overleggen met omwonenden voor plaatsing

De SP afdeling Dongen & Gilze-Rijen heeft in de afgelopen dagen een onderzoek gedaan naar aanleiding van klachten die wij ontvingen.

Onlangs is er in Gilze-Rijen een aanvang gemaakt met het uitrollen van glasvezel en het daarbij behorende netwerk. Dit netwerk wordt vanuit PoP-stations naar de abonnees gelegd. Deze PoP Stations zien er uit als electriciteitshuisjes. Deze huisjes kunnen, net als electriciteitshuisjes, geplaatst worden zonder speciale vergunning mits ze kleiner zijn dan 15 m2 en lager dan 3 meter. De PoP huisjes voldoen aan deze vereiste.

De plaatsing ervan is echter zonder overleg met de directe omwonenden gedaan, zeker wat betreft het huisje aan het Liesbeth Tilanusplein wat spontaan als een paddestoel uit de grond leek te schieten. Dit heeft tot veel onrust en vragen geleidt bij de omwonenden die allerminst " amused"  waren.

Wij hebben contact gelegd met de Gemeente Gilze-Rijen om vragen te stellen hierover en deze heeft aangegeven dat de Fa. ReggeFiber de verantwoordelijke is voor de plaatsing, maar ook voor het inlichten van de direct omwonenden. Dat laatste heeft ReggeFiber dus niet goed gedaan.

Hoewel wij achter het plan staan van de aanleg van glasvezel zijn we zeker niet gelukkig met de voldongen plaatsing van het huisje aan het LT-plein en hebben ReggeFiber daarom ook een mail gestuurd met de volgende strekking.

We zien uit naar hun reactie.

Geachte Heer xxxxxx,

Via de gemeente heb ik uw email adres mogen ontvangen. Ik schrijf u aangaande de plaatsing van de Pop-huisjes te Rijen.
Laat ik mij eerst kort voorstellen. Mijn naam is Peter Broerse, ik ben bestuurslid van de SP afdeling Dongen & Gilze-Rijen.

Glasvezel
Momenteel wordt er door Reggefiber in Gilze-Rijen glasvezel aangelegd. Laten we voorop stellen dat onze afdeling dit initiatief ondersteund. We zijn voor innovatie en zien glasvezel als een ontwikkeling die in het belang is van de burgers en de bedrijven.

Klachten
Onze afdeling heeft de laatste dagen veel klachten ontvangen van bewoners uit Rijen die plotseling huisjes geplaatst zagen worden zonder enig idee waar deze voor waren.
Met name het huisje wat geplaatst is aan het Liesbeth Tilanusplein zorgt voor veel beroering. Er zijn door ons foto’s gemaakt van het huisje en we zijn van mening - en dus het eens met de omwonenden - dat dit huisje op de meest foute plek staat die er aan dit plein maar te bedenken valt. Precies op het grasveldje waar de kinderen uit de buurt spelen.Dit terwijl er naar onze mening legio andere mogelijkheden zijn die het uitzicht van de bewoners niet verzieken. Dit is namelijk meteen de meest gehoorde klacht. Mensen zijn hun uitzicht kwijt, het huisje is lelijk, het is te groot, het staat verkeerd, etc

Enquete
Uit ons eigen onderzoek, middels een enquete deur voor deur, is gebleken dat het overgrote deel van de omwonenden totaal niet is geïnformeerd, op een enkeling na. Daarbij valt ook op dat sommigen op de 19e maart zijn geïnformeerd en anderen pas de 21ste. De brief die is ontvangen gaf de omwonenden ook geen mogelijkheid om te klagen omdat er geen contact gegevens in zouden staan, althans zo is ons verteld.

woning, naast een blinde muur. Dat lijkt ons ook een goede locatie. Als tweede alternatief is er door diverse omwonenden aangegeven dat er een plantsoentje is wat momenteel door slecht onderhoud volgestort wordt met rommel en troep. Een doorn in het oog van de omwonenden, die deze locatie dan ook aangeven als goede tweede optie.

Oplossing
Ons lijkt de oplossing voor de hand liggend. Het huisje dient, voor er nog verdere aansluitingen gemaakt worden, direct verplaatst te worden naar een van de twee locaties die zijn geopperd door de omwonenden.
Daarna kunnen de nodige aansluitingen gemaakt worden. Omdat het geheel gebaseerd wordt op kabel aansluitingen, die nog gelegd moeten worden voor het grootste deel, lijkt het ons een uitvoerbaar geheel om dit alsnog vroegtijdig te doen.

Mocht u van mening zijn en/of het technisch niet haalbaar zijn om dit alsnog te doen, dan zien de omwonenden als laatste alternatief de mogelijkheid dat het huisje wordt omgeven door begroeiing. Dit lost het uitzicht probleem van enkele omwonenden niet op, maar onttrekt het geheel enigszins aan de omgeving.

Opvallend
Wat wij opvallend vinden en wat u zou moeten sterken in het nemen van de juiste beslissing, is dat geen van de omwonenden eigenlijk heeft aangegeven dat men deze innovatie niet ziet zitten. Kortom, glasvezel wordt ook door de omwonenden met interesse tegemoet gezien, maar er dient vanuit Reggefiber wel meer en beter overlegd te worden met de directe omwonenden, zeker op een idyllisch pleintje als het Liesbeth Tilanusplein.

U heeft bijvoorbeeld, zo vernamen wij van de Gemeente, wel nauw overleg gehad met de omwonenden van het Rembrandtplein, dus het kan wel.

Graag vernemen wij per omgaande van u wat u aan dit probleem wilt doen.

We hebben foto’s vanuit diverse gezichtspunten van omwonenden, maar de bijgaande foto geeft het duidelijkst het probleem aan. Deze is genomen vanuit de woning van een van de getroffen omwonenden.

In afwachting van uw reactie,

Peter Broerse
SP Dongen & Gilze-Rijen