Het zebrapad met verlichting is een feit

29 maart 2017

Het zebrapad met verlichting is een feit

Foto: Ruud Nab / Ruud Nab

De bewonerscommissie van De Regenthof heeft vorig jaar in samenwerking  met de SP in Gilze-Rijen extra aandacht gevraagd voor de verkeerssituatie aan de Regentenstraat ter hoogte van de kruising met de Pastoor Gillesstraat. “Al eerder zijn er gesprekken met de gemeente Gilze-Rijen geweest voor een zebrapad, maar de gemeente gaf telkens niet thuis.” Aldus John Werkhoven, de voorzitter van de bewonerscommissie van De Regentenhof.

“Je kunt niet zo met de mensen omgaan zoals dat is gebeurd. Wij hebben met de bewonerscommissie gesproken en vooral geluisterd wat zij op hun hart hadden.” Aldus Hieke Croese de voorzitter van de SP in Gilze-Rijen. Na een jaar intensief bezig geweest te zijn met onderzoeken doen en met diverse partijen gesprekken te voeren over verschillende concepten, werd er begin dit jaar de voetgangersoversteekplaats een feit. Alleen de strepen trekken was niet voldoende, want wij zijn samen met een plan, die Veilig Verkeer Nederland heeft opgesteld, naar de wethouder gestapt. Dit is keurig besproken in de gemeenteraad, die met een positief antwoord kwam.

Dus een oversteekvoorziening met LED verlichting in het wegdek, om zo het gemotoriseerd verkeer te attenderen wanneer er voetgangers willen oversteken. “Dat is juist een belangrijk onderdeel voor deze oversteekplaats. Omdat naast de schoolgaande kinderen er veilig gebruik van kunnen maken, maken er ook voetgangers die minder mobiel zijn juist er ook gebruik van,” volgens Hieke Croese. Er worden veel al dingen georganiseerd bij de Regentenhof waar de bewoners van de andere verzorgingstehuizen er ook gebruik van kunnen maken. En die moeten veelal de drukke weg veilig te zien over te steken. “Wij zijn dan ook zeer tevreden voor de bewonerscommissie dat het na vele jaren gesteggel het dan eindelijk zo ver is” zegt Hieke Croese.