Buurten in de buurt: Trappistenstraat Dongen

11 juni 2017

Buurten in de buurt: Trappistenstraat Dongen

Foto: Maarten Everling / Maarten Everling
De SP trekt regelmatig de wijk in om met de bewoners te spreken over wat er in hun buurt speelt. Naar aanleiding van het bericht in de krant over de sloop van de maisonnette woningen aan de Trappistenstraat in Dongen besloten wij hier eens langs te gaan. De SP wil zelf de reacties en eventuele zorgen van de bewoners horen.
Foto: Maarten Everling / Maarten Everling
Tijdens ons bezoek merkten we vooral dat veel mensen blij zijn dat het gesloopt wordt, want dat er iets moet gebeuren staat buiten kijf. Na het opgaan van Vieya in Casade lijkt er weinig meer aan de woningen te zijn gebeurd. Zo’n twee jaar geleden is er pas dubbelglas in de woningen gezet, maar het achterstallige onderhoud is duidelijk zichtbaar en daarbij zijn de woningen ook nog erg gehorig.
De gezinnen met jongere kinderen zien in dat de woningen niet meer van deze tijd zijn en staan niet per se negatief tegenover de sloop. Ze maken zich echter nog wel de nodige zorgen. Zo vragen zij zich af of er wel voldoende gezinswoningen in de buurt beschikbaar zijn. Nu zitten hun kinderen allemaal op de Westerkim, de basisschool die op een steenworp afstand van de woningen gevestigd is. Een andere zorg is of ze dadelijk niet flink meer huur moeten gaan betalen.
Foto: Maarten Everling / Maarten Everling
Maar er is ook felle weerstand op de sloop. Zo zei een mevrouw: “Ik woon hier al het grootste gedeelte van mijn leven. En ik wil hier niet meer weg, want ik woon hier fijn en prettig in deze wijk”. Afdelingsvoorzitter Hieke Croese vult aan: “Wij zien graag dat de oudere mensen niet zoveel meer verplaatst hoeven te worden. Want deze mensen zijn kwetsbaar en willen heel graag blijven.”
Foto: Hieke Croese / Hieke Croese
Aankomende 14 juni vind er een bijeenkomst plaats voor de bewoners bij de wijk ontmoetingsplaats de Europlus. Daar worden zij verder geïnformeerd over hoe en wat. De SP vindt het ontzettend belangrijk er goed geluisterd wordt naar de zorgen van de bewoners en dat er daar dan ook naar gehandeld wordt. Wij zullen de ontwikkelingen dan ook op de voet volgen.
Foto: Maarten Everling / Maarten Everling
De SP pleit voor meer betaalbare sociale huurwoningen. De verkoop van sociale huurwoningen moet wat ons betreft aan banden worden gelegd.