KLAAR OM DE TOEKOMST TE VEROVEREN NA EEN INSPIRERENDE ZOMERSCHOOL

6 augustus 2018

KLAAR OM DE TOEKOMST TE VEROVEREN NA EEN INSPIRERENDE ZOMERSCHOOL

Foto: Rood NL / Rood.sp.nl

Van 21 juli tot en met 27 juli kwamen bijna 70 ROOD-leden bij elkaar in het zonovergoten Noord-Brabant. Tijdens deze week stond het thema ‘Verover de Toekomst’ centraal. Verschillende sprekers zijn langs gekomen om ons inspirerende scholingen te geven over belangrijke thema's als klimaat, de vakbond en tegenmacht.

De week begon met een politiek café met schrijver en filosoof Gustaaf Peek, auteur van het pamflet: Verzet! Pleidooi voor communisme. Dit pamflet stond centraal tijdens het politiek café, waar uitvoerig over gediscussieerd werd.

Foto: Rood NL / Rood.sp.nl

De volgende dag keken we samen met Ron Meyer en documentairemaker Leon Verdonschot ‘het Schoonmakersparlement’. Deze documentaire, gemaakt door Verdonschot, heeft ons laten zien hoe het is om te strijden en te winnen én wat strijd met mensen kan doen. 's Avonds kwam SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut om te vertellen over haar indrukwekkende reis naar Palestina en Israël, waar ze bijzondere verhalen aan heeft over gehouden. Ook ging haar scholing over de nog steeds woedende ‘permanente oorlog’ in het Midden-Oosten die inmiddels al 17 jaar voortduurt.

Foto: Rood NL / Rood.sp.nl

Woensdag kwam sociaal wetenschapper Shivant Jhagroe langs. Hij liet ons de tegenstelling tussen 'mainstream duurzaamheid' en 'radicale duurzaamheid' zien.Tijdens de scholing kwamen een aantal controversiele stellingen langs waarover gediscussieerd werd. Aan het einde van de week mochten wij oud-vakbondsleider van de strijd tegen apartheid in Zuid-Afrika en directrice van TNI Fiona Dove verwelkomen op onze zomerschool. Samen met Niels Jongerius belichten zij verschillende voorbeelden van tegenmacht en overwinningen van mensen tegenover het grootkapitaal.
Foto: Rood NL / Rood.sp.nl

Naast scholingen was er ook ruimte voor gezelligheid. Aan het einde van de week is iedereen vermoeid, maar vol inspiratie teruggegaan. Al met al hebben we onwijs veel geleerd, gelachen en gezongen. Wil je meer foto's zien van Zomerschool? Kijk dan op onze Facebook en Instagram